Over ons

Iedereen heeft wel zijn mening over scouts. Voor sommigen is het zeer simpel: scouts is voor hen een plaats waar ze de dwangbuis van alledag kunnen uitdoen en wat ze nodig hebben om eens zot te doen; voor anderen is het een hele uitdagende maar waardevolle uitdaging om in groep te durven opkomen voor zichzelf; anderen komen er vooral voor de goeie vrienden die ze er kunnen maken, terwijl nog anderen niets liever doen dan zich vuil maken en in het bos te rollen. Er is voor elk wat wils.

Maar, zal je nu denken, als iedereen toch met verschillende ideeén over de Scouts in zijn hoofd zit, waarom doen we die dingen dan allemaal samen? Wij geloven dat we van elkaar kunnen leren op duizend en een manieren. Het begint op jonge leeftijd: scouts is een voor alle kinderen vanaf 6 jaar. Door samen binnen en buiten te spelen leren we onszelf beter kennen, doorzetten en onze plan te trekken. Door aan te tonen wat jonge mensen, in groep, kunnen verwezenlijken, tonen we aan de buitenwereld waartoe wij in staat zijn. Samen kijken we uit naar en werken we aan een betere toekomst. Of, om het met filosofische woorden te zeggen: we laten de wereld een klein beetje beter achter dan we hem gevonden hebben.

Er zijn niet veel mensen die betaald worden om bij de scouts te zijn. Jij en ik doen gewoon vrijwillig aan scouts. Onze tijd bij scouts is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Sinds jaar en dag hebben we vijf basispijlers opgesteld waarrond Scouting draait. Die pijlers zijn
zelfwerkzaamheid (trek je plan)
engagement (mijn schouders eronder)
medebeheer (ik heb een vinger in de pap)
handen uit de mouwen (gewoon doen!)
arm in arm (samen staan we sterker)

Wie meer informatie wilt over de spelregels, roots en andere toeters en bellen van Scouting, kan terecht op de website van het verbond: Scouts en Gidsen Vlaanderen

Je kan ons elke week op zondag terugvinden aan ons lokaal op Heiveld 8A in Engsbergen.
Van 14:00 tot 16:30 doet onze leiding zijn uiterste best om meer dan 175 leden de tijd van hun leven te bezorgen.
Wil jij graag eens komen uittesten wat scouts zijn nu juist inhoudt? Aarzel zeker niet om eens een dagje te komen proberen!